7 interessante weetjes over Kamado Joe (die je nergens leest…)!
Informatie over de maatvoering en andere “droge” specificaties van de Kamado Joe modellen vind op zo’n beetje elke noemenswaardige website. Ook bij Kamado Express. Maarrrr…..wij zijn altijd op zoek naar het verhaal achter het merk. Inhoudelijke informatie over dit relatief jonge merk bleek niet zo makkelijk te vinden. Dat hield ons niet tegen en wij gingen op zoek naar informatie. In dit artikel vind je dus meer informatie en achtergronden rondom het Amerikaanse merk Kamado Joe, opgesomd in 7 leuke weetjes.
1. Kamado Joe komt ook uit Atlanta, Georgia, USA.
Net als Primo Grill, Grill Dome en de moeder van alle kamado’s: Big Green Egg is dit merk opgericht in Atlanta, Georgia. Toch zijn er verschillen tussen deze bedrijven. Primo heeft namelijk een eigen productiefaciliteit in de regio (yes yes…proudly made in the u-naait-ut steets). Big Green Egg produceert haar groene eieren in Mexico, Grill Dome in India en een Kamado Joe wordt in China geproduceerd en geassembleerd.
2. De oprichters van Kamado Joe hadden beide een Big Green Egg
Het idee en concept voor Kamado Joe begon in 2008 toen Bobby Brennan en Kerry Coker de bedrijfswereld verlieten voor een BBQ avontuur om samen een bedrijf te starten. De beide heren werkten bij Siemens en hadden een lang verleden in de corporate wereld. Wij snappen dus heel goed dat ze dit leuker vonden om te gaan doen. Van Bobby weten we dat hij al jaren een Big Green Egg gebruikte en zeer enthousiast vrienden overtuigde er ook eentje te kopen. Hij was er zo wild van dat hij destijds ook collega Kerry Coker wist te overtuigen een Big Green Egg aan te schaffen.
3. Het begon als een jongensdroom
Bobby reisde erg veel voor zijn werk en wilde graag meer thuis zijn bij zijn gezin. Na al die jaren in de corporate zakenwereld wilde hij graag zelf “business owner” worden. Waarvan hij precies eigen baas wilde worden wist hij nog niet precies. Hij wist wel dat het BBQ’en op zijn egg voelde als therapie. Zo zei hij ooit: “Je bent even in een andere wereld waar je met passie bezig bent met je hobby”. Wij snappen Bobby volledig! Op een dag werd hij wakker met het idee om van zijn hobby zijn werk te maken en een betere, innovatieve variant van onze “grote groene vriend” te gaan maken. Hij deelde dit idee met Kerry Coker en kort daarna was het merk Kamado Joe geboren.
4. De naam Kamado Joe…waar komt die eigenlijk vandaan?
De naam “Kamado Joe” moest beschrijvend, uniek en makkelijk te onthouden te zijn. Waar het woord “kamado” vandaan komt, hoeven we waarschijnlijk niet uit te leggen, maar we doen het toch even in het kort:
De kamado is uitgevonden in China, via Korea verspreid en uiteindelijk in Japan terecht gekomen. Het woord “kamado” is Japans en betekent “fornuis” of “kookplaats”. De letterlijke vertaling van kamado is: “plaats voor de ketel”. We hebben het hier dus over een woord en een product dat al meer dan 5000 jaar wordt gebruikt! Weliswaar als rijstkoker en niet als BBQ, maar dat terzijde.
Waar “Joe” vandaan komt, is echt bijzonder. Dit werd geïnspireerd op een, zeer kort, beroemde man met de bijnaam “Joe the Plumber”. Zijn echte naam was Samuel Joseph (dus Joe). Joe was een Amerikaanse loodgieter die in 2008 als “role model” fungeerde in de verkiezingsstrijd tussen Barack Obama en John McCain. Joe vroeg aan Obama, in het bijzijn van camera’s, naar de belastingpolitiek. Hij had plannen om het loodgietersbedrijf te kopen waar hij werkte en vroeg de presidentskandidaat: “your new tax plan’s going to tax me more, isn’t it?” Hij verklaarde hiermee dat Obama’s belastingplan niet verenigbaar zou zijn met de American Dream. Joe deed dat overigens op een vriendelijke en nette manier en won zo de harten van vele Amerikanen.
“Joe” heeft daarmee een positieve en vriendelijke connotatie en dat is precies wat Bobby en Kerry wilden hoe hun (potentiële) klanten zich zouden voelen over hun nieuwe bedrijf en haar producten.
5. Het motto: Make a better grill!
Toen de beide heren wisten wat de naam zou worden, werden ook de doelstellingen gedefinieerd. De doelen van Kamado Joe zijn:
- Bewijzen dat kamado grillen niet moeilijk is;
- Laten zien dat het aansteken en op temperatuur laten komen van je kamado niet lang hoeft te duren;
- Aantonen dat een kamado niet lastig schoon te maken is;
- Bewijzen dat de kamado’s van Kamado Joe gemakkelijk te monteren en snel in gebruik te nemen zijn;
- Altijd blijven verbeteren en innoveren.
6. Ze huurden experts in en werkte samen
Toen werd het tijd om te gaan ontwerpen. Omdat Kerry en Bobby dit beiden zelf niet konden, namen zij een lokaal industrieel ontwerpbureau in de arm. Vervolgens vlogen ze met de ontwerpen van het bureau naar China om een kamado te laten maken. Het bleek nog niet zo eenvoudig te zijn om een kwalitatieve kamado in China te laten produceren. Na heel veel design issues, technische problemen en “other bumps” werden de eerste Kamado Joe’s naar The USA vervoerd. Ook daar bleek dat de Kamado Joe nog niet klaar was om te de strijd aan te gaan met Primo of Big Green Egg. Daarom werden de Chinese fabrikanten persoonlijk uitgenodigd om eens in Amerika te kijken welke kwaliteit deze Amerikaanse consument verwachtte. Dit bezoek leverde betere inzichten op en stapje voor stapje werd de Kamado Joe een volwaardige, zeer innovatieve keramische BBQ.
Het bedrijf groeide en groeide. Tegenwoordig is Kamado Joe één van ‘s werelds grootste keramische barbecue-merken. In ons onderzoek naar de geschiedenis van dit merk bekeken we diverse interviews met Bobby Brennan. Uit die interviews komt heel duidelijk naar voren dat Bobby met zijn bedrijf bestaande klanten 100% centraal stelt. Zijn filosofie is dan ook: “Mijn bestaande klanten zijn mijn ambassadeurs en zijn belangrijker dan welke marketingtool dan ook. Als zij tevreden zijn, enthousiasmeren zij anderen.” Laat dat nu ook de het motto van Kamado Express zijn! Ik denk dat we het goed met elkaar zouden kunnen vinden :-).
7. Kamado Joe is overgenomen
Eind 2018 is Kamado Joe overgenomen door Dominus, een investeringsmaatschappij. In het verleden nam dit bedrijf ook al het smoker-merk Masterbuilt en het BBQ-merk Smokey Hollow over. De oprichters van Kamado Joe blijven gelukkig actief deelnemen aan de bedrijfsactiviteiten zodat men de ingezette koers kan vasthouden. De overname heeft het bedrijf de financiële middelen gegeven om een leider in de kamado-markt te worden.
Kamado Express en The Fire Station zijn officieel dealer van Kamado Joe en hebben grote ambities met dit merk. Het merk vult het gat tussen The Bastard, dat wij zien als een instap A-merk, en het premium merk: Big Green Egg.